Jak pokonać wstręt do biegania Cz.1

Jak pokonać wstręt do biegania Cz.1

Mogę iść bardzo szybko, ale
z bieganiem jest kiepsko

…Od zawsze tak miałam! Czy istnieje idealna forma biegania?

kontuzja kostki

Mam dla ciebie dobrą wiadomość. Nie istnieje idealna forma biegania.

Istnieją jednak podstawowe parametry DOBREGO BIEGANIA, do których każdy może dostosować własny styl.  Dla wszystkich biegaczy jest 80% punktów styku, jednak 20% to ta przestrzeń, która jest do zaadaptowania przez Ciebie.

I to jest świetna wiadomość.

Z pewnością chcesz zacząć i umiejętnie korzystać z tych zasobów dochodząc do idealnej formy biegania. Potrzebujesz do tego wystartować z odpowiedniego miejsca. Często jest to” Twój fotel”, który zdecydowanie nie przyczynia się do poprawy kondycji.

z kanapowca do biegacza

Tak jak nie ma dwóch takich samych biegaczy i nikt nie posiada  wyłączności na idealny styl biegania, tak każdy sportowiec dopracowuje w swoim czasie indywidualną technikę biegową, która dostosowana będzie do jego możliwości ruchów anatomicznych, zgodnych z budową ciała, siły mięśni, elastyczności stawów, ścięgien, zakresu pracy tych części ciała, siły i sprawności mięśni oraz predyspozycji umysłowo – mentalnych.

znajduj postępy

Inaczej pisząc: tak jak nie ma powtarzalnych odcisków palca, tak samo nie znajdą się dwie takie same osoby, o takiej samej budowie i możliwościach biegowych. Więc nie masz się do kogo porównywać!  Patrz tylko i wyłącznie na siebie z dnia poprzedniego i tutaj znajduj postępy.

biegam lustro
Dlaczego to jest takie ważne, co napisałem powyżej?

Pierwszą z rzeczy, którą robią początkujący biegacze, to próba porównania się do kogoś, kto już uprawia taką aktywność. Tylko z daleka wygląda, że ktoś ma idealną formę biegania. Każdy biegacz zmaga się ze swoimi ograniczeniami, jak i również wzmacnia  swoje mocne strony. Co jest Twoją mocną stroną? Zacznij nad nią pracować. Masz silne nogi, brzuch, łydki? Od czego możesz zacząć?

 To zacznij tą część wzmacniać.

biegacz ja też tak chcę

Jeśli nie masz silnej motywacji lub nie bierzesz udziału w wyzwaniu biegowym, czy jesteś osobą, która przejmuje się opiniami innych ludzi, bardzo szybko możesz się  poddać  i zrezygnować już na starcie.

Pierwsza  wskazówka

Podążaj swoją ścieżką i jako biegacz amator znajdziesz własny sposób na bieganie. Twój styl będzie wyjątkowy, tak samo jak i Ty jesteś wyjątkowa. Pamiętaj ogólne wskazówki to 80% reszta jest Twoja. Te 20%, jest decydujące, ponieważ zbudujesz niepowtarzalny „wzór” swojego biegu i ekonomię poruszania się.

Druga wskazówka

Poznawaj mechanizmy, jakie zachodzą podczas biegania, bo to podstawa Twojej kariery biegowej. (Przeczytaj o konferencji, w której poznasz owe mechanizmy. Kliknij poniżej )

wiedza biegowa

Czy musisz już od samego początku poznawać jakie mięśnie pracują w danym momencie, które z nich są narażone na największe napięcia i nad jakimi mięśniami trzeba pracować podczas sesji ćwiczeń rozciągających?

Nie, nie musisz, ale możesz.

Jeżeli wiedza uchroni Cię przed błędami, częstymi kontuzjami, zniechęceniem, wesprze Twoje mocne strony i uprzedzi słabe, to czy nie warto poznać wiedzę i  MĄDRZE BIEGAĆ?

Zajrzyj Pod ten linki Konferencja by dowiedzieć się  jak budować Twoją idealną formę bieganiaZobacz jak wiedza teoretyczna potrafi pomóc w treningach.

Dlaczego mamy problem z prowadzeniem aktywności fizycznej?

Co spowodowało w życiu większości ludzi wdrukowanie pewnych schematów i przekonań dotyczących aktywności fizycznej lub jej braku?

Sięgnijmy wstecz do naszej młodości. Już w czasach szkoły podstawowej czy gimnazjum, a nawet średniej, mieliśmy do czynienia z zajęciami wychowania fizycznego. Zazwyczaj dwie godziny w ciągu tygodnia, miały rozwijać systematycznie aktywność ruchową dziecka 😱!

Zgodzicie się chyba ze mną, że aktywność fizyczna, nie tylko w młodym wieku, wspomaga rozwój (dobrze o tym wiemy, ale komu się w dzieciństwie chciało to robić?):

  • fizyczny – wzrost, rozwój mięśni, dotlenienie organizmu, zwiększa kreatywność, polepsza pamięć,
  • psychiczny – nauka przyjmowania sukcesów, radzenie sobie z porażkami, ze zmęczeniem oraz problemami rozwoju ciała i pokonywaniem tych trudności,
  • społeczny – rozwój relacji z rówieśnikami, uczy współpracy i samokształcenia,
  • w zależności od warunków atmosferycznych przyzwyczajasz organizm do różnych warunków powodując lepszą odporność  poprzez hartowanie,
  • w minimalnym stopniu zaczynasz równoważyć czas spędzony w bezruchu w pracy przy biurku, czy w domu na kanapie,
  • pomaga zapobiegać i leczyć wiele schorzeń, takich jak: otyłość, cukrzyca, wady postawy i choroby układu ruchu.

Wiemy to, prawda? Ale nie wdrażamy tego w życie, bo wymaga to czasu i zaangażowania. 

I dobrze.  Bo to CENA jaką potrzebujemy zapłacić za możliwość korzystania z dobrodziejstwa długiego i zdrowego życia. Jedynego życia.

Rzymu od razu nie zbudowano, tak i naszego życia dorosłego nie zmienimy ot tak na pstryknięcie po jednym treningu. 

Rozumiesz to, prawda?

Dobra zmiana wymaga czasu.

Złe nawyki, które doprowadziły nas do obecnego miejsca, należy małymi krokami zastępować dobrymi, aż staną się codziennością. Wszelkie próby gwałtownych przemian, będą nieskuteczne jak i niebezpieczne. Jak zatem rozważnie tego dokonać?  Nie tylko o tym opowiem w następnym artykule 

„Jak pokonać wstręt do biegania” cz. 2. – kliknij – (artykuł ukaże się 08.11.2020 o godz 6.00)

Życzę Wam dążenia do swojej idealnej formy biegowej. Małymi krokami i z uśmiechem na twarzy.

Adam 

Please follow and like us:
error
fb-share-icon
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
%d bloggers like this: